Airwolf, Franz Josef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Martijn Wee - WaarBenJij.nu Airwolf, Franz Josef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Martijn Wee - WaarBenJij.nu

Airwolf, Franz Josef

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

29 November 2014 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

17-11: nog voor dat de wekker de kans heeft om mij wakker te maken sta ik al naast mijn bed. Ik kan niet wachten om zometeen in de helikopter te zitten!! Eerst even een stevig ontbijt met eieren en bacon. Ook is er gratis cornflakes en koffie aanwezig en zoals een echte Hollander: wat gratis is nemen we natuurlijk. Het ontbijt is een goede basis voor de dag die te wachten staat. Even onze spullen pakken voor vandaag, nog een extra laagje aantrekken en dan zetten we de benenwagen in werking richting de winkel waar we ons moeten melden.

Om iets over 11 stappen we de winkel binnen en het is al lekker druk. Natuurlijk gaan we eerst weer eens in de verkeerde rij staan. Als we in de juiste zijn en we na 15 min aan de buurt zijn horen we dat nog 5 minuten hebben voordat we worden opgeroepen. De creditcard doet zijn werk weer en we kijken maar niet naar het bedrag maar toetsen snel de pincode in. Dan nog even een eigen risico en medisch formulier invullen voordat we helemaal klaar zijn. Ik heb net de laatste gegevens ingevuld als we al ons mogen melden om ons klaar te maken. Met 12 mensen lopen we naar een andere ruimte. Hier krijgen we een regenpak, schoenen, sokken, muts, handschoenen en een tasje die mee mag de gletsjer op. In het tasje zitten ook de ijzers die we straks op de kletsen onder onze schoenen moeten monteren. Als ik alles aan heb voel ik mijn net zo'n avonturier die de mount everest gaat beklimmen. Gelukkig is de tocht van vandaag een stuk eenvoudiger. Als iedereen alles verzameld heeft lopen we richting de helicopters.

Zooo gaaf!!! De helicopters vliegen op en af en er zijn er echt een stuk of 10. Ik ga er zometeen ook in eentje!!
Als de twee groepen voor ons wegzijn is het onze beurt. Ik zie mijn kans schoon en sta met mijn neus vooraan. Kan ik mooi bij het raam zitten zometeen. Dan komt onze "Airwolf" aangevlogen. De piloot zet de machine heel geroutineerd neer op de plek vlak voor mij. Het is net of hij een auto inparkeert zo simpel lijkt het. Kom op mensen; uit onze helikopter, wij zijn aan de beurt. Dan wordt er een seintje gegeven en mag ik aan boord gaan. Als een kind die een snoepje krijgt zo'n grote glimlach heb ik als ik plaats neem in deze vliegende machine. Gordel om, koptelefoon op en camera in de aanslag. Wanneer de laatste persoon plaats neemt en de deur is gesloten wordt het sein: "all clear" gegeven. Opstijgen dus....

Hahaha wat is dit cool. Ik heb nog nooit in een helikopter gezeten maar wat is dit tof. De piloot bestuurt de machine met de grootste eenvoud en we vliegen laag over de grond. Dan zet hij koers richting de bergen en vervolgens de gletsjer. De camera kan het aantal klikken maar net aan. De gletsjer verschijnt voor ons en wat een mooi uitzicht vanuit de helikopter hebben we op die bijzondere natuurverschijnsel. De mensen die op gletsjer lopen zijn net mieren in een hele grote witte wereld. Voor mijn gevoel zit ik net in de helikopter als de piloot alweer netjes op de gletsjer land. Iedereen eruit zodat de volgende groep kan worden opgehaald.

Onze gids vandaag is Rocky (dit is zijn bijnaam maar ik ben zijn echte naam vergeten) en staat ons op te wachten. We mogen onze ijzers om doen en klaar maken voor een drie uur durende tocht op deze tong van ijs. De ijzers zitten zo om en moeten ons vandaag helpen om genoeg grip te houden, zodat we niet in een klif of grot donderen. Dan zet ik mijn eerste stappen op het ijs van de gletsjer. Het is best warm dus de handschoenen en muts gaan direct af. De camera maakt wel overuren en zal dat de komende uren nog wel even blijven doen denk ik.

Wat een schoonheid en kleuren spektakel is het op de deze smeltende ijsplaat. Blauw, wit, aqua en nog allemaal andere tinten. De camera kan deze ervaring toch nooit goed vast leggen want het is hier zo mooi, dat kan je alleen ervaren als je er bent. We klimmen lekker omhoog en mogen ons door de eerste gletsjerspleet manoeuvreren. Buik inhouden en stapje voor stapje beweeg ik mij tussen twee giga ijsmuren. Even blijven staan voor de foto en dan klim ik er weer uit. Van grotten, gletsjerbeekjes, watervallen, spleten en diepe gaten waarvan je de bodem niet ziet. Om de paar stappen weer een nieuwe foto, ander uitzicht of nieuw verschijnsel. Ik zou mij hier wel de hele dag kunnen vermaken. Nog even mijn buik door een grot, waarbij het zo bijzonder is om te zien dat het licht door het ijs komt en de mooiste blauwe kleuren tevoorschijn tovert. Poseren voor de foto en dan op mijn buik de grot uit glijden.

Na 2,5 uur rondlopen moeten we helaas weer terug richting het beginpunt. Ik heb echt het idee dat ik er pas net ben en ik wil nog niet weg. Maar ja, een nacht op de gletsjer lijkt mij nou ook niet echt ideaal. Binnen een half uur en een hele mooie afdaling staan we weer bij het beginpunt. De ijzers af en weer opbergen in het tasje. De helikopter is weer keurig op tijd en we mogen weer instappen. Nog even genieten van de gletsjer als je piloot de joystick met grote precisie beweegt. Het begint net te regen dus we hebben echt zo'n mazzel gehad met het weer! Na een scherpe bocht waarbij we het land onder ons mooi kunnen zien, wordt de helikopter weer op het platform neergezet. De spullen even netjes afgeven bij de winkel en mijn eigen schoenen weer aan doen. Wat een ervaring was dit zeg!

Maikel en ik lopen terug naar het hostel en zijn nog steeds vol verbazing over de dag tot zo ver. Het blijkt dat bij het boeken van de helikopter vlucht en hike, je ook gratis toegang krijgt tot hot springs in hetzelfde plaatsje. Eerst gaan we nog even terug naar het hostel voor wat warme soep. De soep smaakt weer heerlijk en we delen onze ervaringen met de andere mensen in het hostel. Dan even een tas pakken met handdoek en zwembroek en op naar de warme baden. We hebben met de andere mensen van de helikopter tocht om half 7. Als we aan komen is het al lekker rustig, hoe later hoe rustiger is ons vertel. De hot springs bevinden zich midden in een regenwoud. Als het ook nog ligt begint te regenen ontstaat er een soort mist wat voor een hele gave sfeer zorgt. Er is een bad van 36, 38, en 40 graden. In die van 40 graden hou ik het niet lang vol maar die van 38 is heerlijk. Met een mannetje of 10 zitten we gezellig na te kletsen en worden de reisverhalen gedeeld. De tijd vliegt voorbij en voordat ik het door heb is het al 9 uur en worden we gevraagd het bad te verlaten. Douchen en dan richting het hostel. Daar maken we weer een heerlijke maaltijd. Na het eten nog even op internet en dan richting bed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

He hallo, welkom op mijn site. Mocht je mij al een tijdje missen, ik ben even op vakantie in Nieuw-Zeeland en Australië. Maar wees gerust... op deze site kun je voor een deel bijhouden wat voor gave, toffe en leuke dingen ik allemaal mee maak aan de andere kant van de wereld.

Actief sinds 28 Okt. 2014
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 5355

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 30 Januari 2015

Trip of a Lifetime...

Landen bezocht: